کشـکول فرهنــگی

پیامبر اکرم (ص):برترین جهاد امت من،انتـظــــار فــــرج است

کشـکول فرهنــگی

پیامبر اکرم (ص):برترین جهاد امت من،انتـظــــار فــــرج است

کشـکول فرهنــگی

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام،بنده به یاری امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)این وبلاگ را راه اندازی کردم برای تبلیغ و ترویج ارزش های دینـــــــــی و مذهبی.ان شاءالله که مطالب وبلاگ به دردتون بخوره.
با تشکر | کشکول فرهنگی
صفحه ی اینستاگرامی ما:
https://www.instagram.com/kashkol.f

بسم الله الرحمن الرحیم

بازخوانی فرمایـشـات مقـــام معـــظم رهـــبری

در رابـطه با بد عـهـدی با آمـریکـا


مسئله بی اعتمادی به آمریکایی ها و دلایل عدم اعتماد به آمریکایی از جمله موضاعت مــــهمی است که در اکثر سخنان رهبر معظم انقلاب دیده می شود. این مسئله به خصــوص بــا توجــه به بحث روز مذاکرات هسته ای کشورمان با کشورهای 5+1 از اهمیـــت بســیاری برخــوردار بــوده و رهبری نیز به دلیل اهمیت مسئله در اکثر سخنرانی های خود به تشریح سیاســـــت های ایالات متحده و دشمنی این کشور با مردم ایران را پرداخته اند. ایشان بـــا تــعابیر مختلــف و مثـال های فراوانی به بد عهدی ها، عهد شکنی ها و سخنان و سیاست های متناقض آمریکایی ها پرداخته و نسبت به خوش بینی به آمریکایی ها هشدار داده است. این در حالی است که رهبری به انتـــقاد از برخی تلاش ها برای معرفی یک چهره غیرواقعی از امریکا اشاره کرده و می فرماید با بزک کردن چهره امریکا زشتی ها و خشونت ها و وحشت آفرینی ها این کشور از بین نخواهد رفت. لذا مرور سخن رهبری در رابطه با چرایی عدم اعتماد به آمریکا آنهم در آخرین دور مذاکرات هسته ای می تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

برای مطالعه ی بیشتر به ادامه ی مطلب بروید

پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

            مسئله بی اعتمادی به آمریکایی ها و دلایل عدم اعتماد به آمریکایی از جمله موضاعت مهمی است که در اکثر سخنان رهبر معظم انقلاب دیده می شود. این مسئله به خصوص با توجه به بحث روز مذاکرات هسته ای کشورمان با کشور های 5+1 از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و رهبری نیز به دلیل اهمیت مسئله در اکثر سخنرانی های خود به تشریح سیاست های ایالات متحده و دشمنی این کشور با مردم ایران را پرداخته اند. ایشان با تعابیر مختلف و مثال های فراوانی به بد عهدی ها، عهد شکنی ها و سخنان و سیاست های متناقض آمریکایی ها پرداخته و نسبت به خوش بینی به آمریکایی ها هشدار داده است. این در حالی است که رهبری به انتقاد از برخی تلاش ها برای معرفی یک چهره غیرواقعی از امریکا اشاره کرده و می فرماید با بزک کردن چهره امریکا زشتی ها و خشونت ها و وحشت آفرینی ها این کشور از بین نخواهد رفت. لذا مرور سخن رهبری در رابطه با چرایی عدم اعتماد به آمریکا آنهم در آخرین دور مذاکرات هسته ای می تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

 

  • عدم اعتماد به آمریکا به دلیل تناقض گفتارآمریکایی ها 

       مسئله بی اعتمادی به آمریکایی ها از منظر رهبر معضم انقلاب اسلامی بارها و بارها با آوردن مثال های متعددی مورد اشاره قرار گرفته است. رهبرمعظم انقلاب در سخنانی که در نماز جمعه تهران به تاریخ   1390/4/11 ایراد فرمودند نامه های ارسالی رئیس جمهور آمریکا را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند که همین نامه نشان محکمی بر تناقض گویی های آمریکایی ها ست.

        برخی ها لبخند دشمن را باور می کردند اما بتدریج پشت صحنه این وعده ها را فهمیدند و متوجه شدند که دشمن چه راحت دروغ می گوید و چگونه بدون واهمه و دغدغه عهد... شکنی میکند و بدون احساس خجالت زیرحرف و قولش می زند...روزی که لازم شد و این نامه ها در اختیار افکار عمومی ملتها قرار گرفت همه می فهمند وعده ها و حرفهای امریکا چقدر ارزش دارد و آنها چگونه برخلاف حرفهایشان عمل میکنند... همه تلاشها و تبلیغات سیاسی امریکا و صهیونیستها در راستای اسلام هراسی و ایجاد وحشت در افکار عمومی مردم و تخریب حکومت اسلامی و اسلام ناب  نتیجه بخش نخواهد بود.... [1]

  • بی اعتمادی به آمریکا به دلیل منطق ضعیف دولتمردان آمریکایی

        مقام معظم رهبری در اواخر عمر دولت دهم و همزمان با شروع به کار دولت یازدهم در جمع مسوولین نظام اعم از دولت سابق و دولت فعلی درباره خوشبین نبودن به رفتارهای آمریکا و غیر منطقی بودن و غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و انگلیس می‌فرمایند:

     ...آمریکائیها می‌گویند ما می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم. خوب، سالها است که میگویند میخواهیم مذاکره کنیم؛ این یک فرصتی نیست که برای ما بهوجود آوردند. من اول سال گفتم که خوشبین نیستم. در مسائل خاص، مذاکره را منع نمیکنم - مثل مسئلهی خاصی که در قضیهی عراق داشتیم، و بعضی از قضایای دیگر - لیکن من خوشبین نیستم؛ چون تجربهی من این را نشان میدهد. آمریکائیها، هم غیرقابل اعتمادند، هم غیر منطقیاند، هم در برخوردشان صادق نیستند. این چهار ماهی هم که از آن صحبت ها گذشت، همین را تأیید کرد؛ موضعگیریهای مسئولان و دولتمردان آمریکا نشان داد که همین مطلبی که ما گفتیم - که گفتیم خوشبین نیستیم - درست است؛ خود آنها عملاً این را تأیید کردند. انگلیسها هم یک جور دیگر، دیگران هم یک جور دیگر. تعامل با دنیا هیچ ایرادی ندارد، ما از اول هم اهل تعامل با دنیا بودیم؛ منتها در تعامل، طرف مقابل را باید شناخت؛ شگردهای او را باید دانست؛ هدفهای اساسی و کلان را باید در مدّ نظر داشت. ممکن است دشمنی سر راه شما را بگیرد، بگوید از اینجا نباید جلو بروید. سازش با او به این صورت نیست که شما قبول کنید، برگردید؛ هنر این است که شما کاری کنید که راهتان را ادامه دهید، او هم مانع کار شما نشود؛ والّا اگر چنانچه توافق و تفاهم به این معنا بود که او بگوید شما باید از این راه برگردید، شما هم بگوئید خیلی خوب، این که خسارت است. توجه به این جهات باید از سوی مسئولین و دولتمردان وجود داشته باشد. [2]

  • به اعتمادی به آمریکا به دلیل نفوذ شبکه های صیونیستی بر آن

        حضرت آیت الله خامنه ای در بیانات مراسم تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ به انتقاد از برخی رفتارهای تیم مذاکره کننده پرداختند و فرمودند« البتّه برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود؛ لکن ما به هیئت دیپلماسی ملّت عزیزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبین هستیم؛ البتّه به آمریکایی‌ها بدبینیم؛ به آنها هیچ اعتمادی نداریم. ما دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا را دولتی غیرقابل اعتماد میدانیم؛ دولتی خودبرتربین، دولتی غیرمنطقی و عهدشکن، دولتی که سخت در پنجه‌ی تصرّف و اقتدار شبکه‌ی صهیونیسم بین‌المللی قرار دارد و به‌خاطر رعایت خواسته‌ها و منافع نامشروع شبکه‌ی صهیونیستی بین‌المللی مجبورند با رژیم غاصب و جعلی اشغال‌کننده‌ی فلسطین مماشات کنند، در مقابل او نرمش نشان بدهند؛ اسمش را میگذارند منافع آمریکا، در حالی که بکلّی منافع ملّی آمریکا با آنچه امروز اینها در حمایت از [آن‌] رژیم جعلی انجام می دهند، منافات دارد؛ از همه‌ی دنیا دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا باج می گیرد و به رژیم جعلی صهیونیستی باج میدهد؛ این حقایق را ما داریم مشاهده میکنیم - به دولت آمریکا اعتمادی نداریم، به مسئولین خودمان اعتماد داریم، خوشبین هستیم، از آنها می خواهیم که با دقّت، با ملاحظه‌ی همه‌ی جوانب گامها را درست بردارند، محکم بردارند، منافع ملّی را یک لحظه به فراموشی نسپرند. [3]

  • عدم اعتماد به آمریکایی ها به دلیل سخنان دو پهلو و متناقض:

      رهبرمعظم انقلاب در بیاناتی که در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش داشتند مسئله بی اعتمادی به آمریکا و چرایی این راهبرد را تشریح فرمودند. ایشان دلایل متعددی برای عدم اعتماد به آمریکایی ها برشمردند که مهمترین موارد در این سخنرانی سخنان دو پهلو، لفاظی ها و سخنان متناقض آمریکایی ها در محافل مختلف بود. آیت الله خامنه ای تاکید کردند، مردم بایستی دو رویی دشمن و نیت سوء آنها را بشناسند. این در حالی است که عده ای در داخل تلاش دارند مانع شناخت صحیح دشمن شوند و این اقدامی اشتباه است.

    ...امروز متأسّفانه انسان مشاهده می کند در برخی از فاصله‌ها و مقاطع حرفهایی زده می شود از سوی دشمنان؛ این برای مردم ما مایه‌ی عبرت است. در همین مذاکرات گوناگونی که در این روزها انجام می گیرد، ملّت ایران این مذاکرات را زیر نظر داشته باشند؛ اظهارنظرهای بی ادبانه‌ی مسئولان آمریکایی را مردم ببینند، زیر نظر داشته باشند، دشمن را بشناسند. بعضیها می خواهند نظر مردم را از دشمنىِ دشمن منصرف کنند؛ نه، ببینید دشمنی را، ببینید دورویی را. مسئولین آمریکایی در جلسات خصوصی با مسئولین کشور ما یک جور حرف می زنند، بمجرّد اینکه از آنها جدا می شوند، در بیرون یک جور دیگر حرف می زنند. مردم ایران این دورویی دشمن و نیّات سوء و پلید دشمن ما را ببینند؛ ملّت توجّه داشته باشد. ببینند که باید یک کشور اقتدار درونی خود را حفظ کند؛ این توصیه‌ی همیشه‌ی ما به مسئولین است. مشکلات کشور را تنها یک چیز حل می کند، آن هم عبارت است از نگاه به ظرفیّتهای درونی - که این ظرفیّتها هم بحمداللَّه بسیار است، بی شمار است به دشمن نمیشود چشم دوخت؛ از دشمن نمیشود انتظار داشت. آمریکاییها در برخی از اظهارات و لفّاظیهایشان می گویند ما دوست ملّت ایرانیم؛ دروغ می گویند، در خلال کارهایشان می شود فهمید. ایران را تهدید میکنند، آن‌وقت توقّع دارند که جمهوری اسلامی از قدرت دفاعی خود بکاهد؛ این خنده‌آور نیست؟ این مسخره نیست؟ درعین‌اینکه تهدید می کنند... [4]

  • تناقض گویی آمریکایی در مسئله بسیار روشن حقوق بشر

       مسئله تناقض گویی آمریکایی ها و عدم اعتماد به آمریکایی ها مسئله ای بود که این رهبر انقلاب به دلیل سیاست های متناقض آمریکایی ها در رابطه با حقوق بشر در دیدار با مردم آذربایجان شرقی به آن پرداختند. در این دیدار که در آستانه سی و ششمین سالگرد قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن سال 1356 برگزار گردید، موضوع عدم اعتماد به آمریکایی ها این با مثال های روشنی از حقوق بشر آمریکایی تشریع شد. ایشان با اشاره به اقدامات خلاف حقوق بشر امریکا از جمله در زندان های گوانتانامو، ابوغریب و کمک به تروریست های معروف جهان و عهد شکنی ها و دروغ گویی های آمریکایی ها  تاکید کردند:

...امریکاییها با این پرونده قطور و سیاه باید از آوردن نام حقوق بشر دچار شرم و حیاء شوند اما همچنان وقیحانه مدعی آنند...

رهبر معظم انقلاب در این دیدار  اشاره داشتند که به هیچ وجه تسلیم زورگویی و باج خواهی امریکا نخواهند شد. چرا که مقابله با زورگویی و باج خواهی نظام سلطه که مظهر آن امریکا است از آرمان های سلبی انقلاب است و تأکید کردند ملت ایران در 22 بهمن امسال این مهم را به وضوح اعلام کرده است. ایشان با انتقاد از برخی تلاش ها برای معرفی یک چهره غیرواقعی از امریکا به مردم گفتند برخی افراد تلاش دارند... با بزک کردن چهره امریکا زشتی ها و خشونت ها و وحشت آفرینی ها را از این چهره بزدایند و دولت امریکا را دولتی علاقمند به مردم ایران و انسان دوست معرفی کنند...[5]

 

  • بی اعتمادی به آمریکایی ها به خاطر تهدیدهای مکرر و مداوم همزمان با مذاکرات

        در دیداری که با مسئولان وزارت خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران به تاریخ 22/5/93 برگزار شد، بار دیگر مسئله چرایی عدم اعتماد به آمریکا توسط مقام معظم رهبری مورد بحث قرار گرفت. رهبری در این دیدار افزایش توقعات آمریکا و لحن تند آنها همزمان با ادامه مذاکرات را مورد انتقاد شدید قرار داد و اعلام کرد این اقدام آمریکایی برکات خیری داشت چرا که سبب شد عده ای در داخل ماهیت سیاست های آمریکا را بهنر بشناسند و زیاد از حد به مذاکرات دل خوش نکنند. ایشان فرمودند تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره آمریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد.

       رهبر معظم انقلاب در جلسه دیدار با مسئولان وزارت خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به صراحت فرمودند: ...رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود!؟ عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد. در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه‌ی بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند.البته مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آنها، جواب‌های قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند. آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ی تحریم هم، فایده‌ای نداشته است. البته در زمینه‌ی ادامه‌ی مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود اما این، یک تجربه‌ی ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است...

      ...برخی این کار ما را در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها به تذبذب متهم می‌کند و غربی‌ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دو گانگی جلوه می‌دهند.تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره آمریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد... [6]

 

  • بی اعتمادی به آمریکا به دلیل نقض عهد

       موضوع بد عهدی آمریکا و در نتیجه عدم اعتماد به آمریکایی ها در دیدار شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در آستانه ولادت حضرت زهرا(ع)  نیز مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت. حضرت آیت الله خامنه ای در این بیانات حرفها و موضع گیری های متناقض آمریکایی درست بعد از توافق لوزان را دلیلی بر عدم اعتماد بر آمریکا برشمردند. ایشان با اشاره به طرف مقابل که اهل فریب و دروغ و عهد شکنی و حرکت درخلاف مسیر صحیح است، علت دغدغه جدی را این موضوع دانستند و گفتند: یک نمونه از چنین رفتارهای طرف مقابل در مذاکرات اخیر اتفاق افتاد و کاخ سفید بعد از گذشت حدود دو ساعت از پایان مذاکرات، بیانیه چند صفحه ای را در تبیین مذاکرات منتشر کرد که در اغلب موارد خلاف واقع بود.

        ایشان افزودند: نگارش چنین بیانیه ای در مدت 2 ساعت امکان پذیر نیست بنابراین آنها در همان زمانی که در حال مذاکره با ما بودند، مشغول تدوین بیانیه ای مخدوش، غلط و برخلاف محتوای مذاکرات بودند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه طرف مقابل ما، طرف بد عهد و متقلبی است، خاطرنشان کردند: نمونه دیگر این است که آنها بعد از هر دور مذاکرات، سخنان علنی بیان می کنند و سپس خصوصی می گویند، این سخنان برای آبروداری در داخل و برای مقابله با مخالفان است در حالیکه این مسائل به ما ربطی ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: آنها براساس همان ضرب المثل معروف که «کافر همه را به کیش خود پندارد» می گویند اگر رهبری ایران هم مخالفتی با مذاکرات کند، سخن واقعی آنها نیست بلکه برای آبروداری داخلی است در حالیکه آنها واقعیات داخل ایران را نمی فهمند.

       ایشان تأکید کردند: سخنان رهبری با مردم براساس اعتماد متقابل است و همانطور که مردم به بنده حقیر اعتماد دارند، من هم نسبت به مردم اعتماد کامل دارم و معتقدم که همواره دست خدا با این مردم است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: حضور مردم در سرمای 22 بهمن، و در گرمای ماه رمضان در روز قدس، همه نشانه های دست خدا است و ما هم بر همین اساس به مردم اعتماد کامل داریم و سخن ما با آنان در چارچوب این احساس و صدق و بصیرت مردم است. [7]

پی نوشت:

  1. اقامه نماز جمعه تهران به امامت حضرت آیت الله خامنه ای 1390/4/11
  2. بیانات رهبری در دیدار با مسئولان نظام‌ - 30/4/92
  1. بیانات رهبری در مراسم تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ - 12/7/92
  2. یانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش - 19/11/92
  3. سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی1392/11/28
  4. دیدار مسئولان وزارت خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب - 22/5/93
  5. دیدار شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در آستانه ولادت حضرت زهرا(ع)1394/01/20

منبع:مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی